28 اردیبهشت 1402
88

دبیرگروه ملی ترکمنستان در یونسکو گفت: زنده باد ایران و ایرانی؛ مختومقلی شاعر شایسته و ارزنده‌ای برای جهانیان بوده که یکی از عوامل وحدت بین مردم ایران و ترکمنستان است.

مختومقلی فراغی  یکی از عوامل وحدت بین مردم ایران و ترکمنستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان مراوه تپه، چنار تاجیونا در مراسم نکوداشت دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی در آرامگاه وی در آق‌توقای اظهار کرد: از طرف همه مردم به ویژه رئیس جمهور ترکمنستان سلام ویژه ای به مردم ترکمن صحرا، ایران و به ویژه شاعر بزرگ ایل کرگز مختومقلی فراغی می کنیم.

وی تصریح کرد: مختومقلی در وهله اول شاعر  مردم ترکمن بوده و سپس این شاعر نه تنها برای ایران بلکه برای همه مردم کشورهای جهان است.

دبیر گروه ملی ترکمنستان در یونسکو سازمان ملی خاطرنشان کرد: این شاعر بزرگ یک شاعر ارزنده و شایسته بوده و سبب وحدت و اتحاد بین مردم ایران و ترکمنستان شده است.

* آثار مختومقلی سرشار از وحدت و وطن پرستی است

معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان هم در این مراسم گفت: اشعار مختومقلی فراغی سرشار از وحدت و وطن پرستی بوده و همدلی را بین مردم گسترش داده است.

وی اظهار کرد: سلام گرم  رئیس جمهور ترکمنستان را به مردم عزیز ترکمن صحرا و ایران عزیز اعلام می کنم و خبر خوشحالی ارتباطات اقتصادی این دو کشور را بشما میدهم.
نورصحت شیریم‌اف تصریح کرد: خوشحالیم که مراسم نکوداشت این شاعر شهیر در کشورهای دیگر به ویژه ایران با جمع کثیری از مردم برگزار می شود.

معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان خاطرنشان کرد: آثار این شاعر بزرگ ترکمن سرشار وطن پرستی و اتحاد بوده و سبب شده تا بین مردم دو کشور ترکمنستان و ایران دوستی و وحدت برقرار شود.

وی ادامه داد: ارتباطات کشور ترکمنستان و ایران به ویژه در حوزه اقتصادی و فرهنگی بیشتر خواهد شد.

به گزارش فارس، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/۸۳۰۲۱


https://gorganema.ir